fbpx

marraskuu 2, 2020

Hyvinvointialan yrittäjän yleisin virhe -teksti

Tässä artikkelissa kerron klassisesta hyvinvointialan yrittäjän virheestä, jonka tein urani alussa liian usein. Maksoin tästä kalliit oppirahat ja toivon, että sinä voit välttyä samalta.

Mennäänpäs hetkeksi takaisin vuoteen 2010. Ensimmäinen varsinainen skaalattava yritykseni oli “online personal training” -konsepti, jossa pyrin välittämään ihmisille netin välityksellä valmennusohjelmiani painonpudotukseen ja lihasten kasvattamiseen. 

Siihen aikaan ei ollut valmiita kurssialustoja (esim. Campwire) vaan kaikki piti koodata alusta asti. Rakensin konseptin, neuvottelin digitoimistojen kanssa kustannuksista ja löysin Brisbanesta (itse asuin Melbournessa) toimiston, joka suostui tuomaan visioni päivänvaloon vaatimattomalla 40 000 dollarin hintalapulla. Sen sijaan Melbournessa saman projekti olisi maksanut 100-150K.

Projektin kehityksen piti  kestää 4 kuukautta, jonka jälkeen oli tarkoitus päästä markkinoille. Ongelmia tuli kerta toisensa perään ja projekti venyi 18 kuukauden mittaiseksi. Vaikka päästiin markkinoille raastavan kehitystyön jälkeen, konsepti ei vieläkään toiminut kuten olin suunnitellut. 

Älä rakenna täydellistä konseptia, vaan mene markkinoille nopeasti pilottiversiolla.

Tämä on se klassinen virhe, jonka tekee suurin osa hyvinvointialan yrittäjistä ensimmäisissä projekteissaan.

Se menee kutakuinkin näin…

Yrittäjä saa vision/idean businesmallista jonka HÄN haluaa toteuttaa…

Tehdään nettisivut viimeisen päälle ja käytetään niihin pahimmillaan tuhansia euroja…

Hommataan kuvaajat ja kuvataan priimalaatuiset kurssimateriaalit ja otetaan nettisivukuvat…

Business-kortit on myös kriittisen tärkeät tässä vaiheessa…

Pahimmassa tapauksessa palkataan työntekijöitä ja hommataan toimisto.

Sitten… useita kuukausia myöhemmin aletaan miettimään mistäköhän saataisiin asiakkaita ja miten tehdään myyntiä?

Miksi tämä on erittäin huono lähestymistapa:

  • Yrittäjä uskoo jääräpäisesti vain itseään sen sijaan että kysyisi ihmisiltä mitä he tarvitsevat
  • Budjettia menee pahimmillaan kymmeniä tuhansia euroja ennen kuin yhtään euroa tulee sisään
  • Aikaa kuluu aivan liian paljon ennen kuin mennään markkinoille
  • Pahimmillaan pystytetään tikkaita väärää puuta vasten useita kuukausia ennen kuin se huomataan
  • Yritystä ei mietitä myynti & markkinointi edellä vaan oman egon kautta että TÄMÄ ON VARMASTI HYVÄ JUTTU 
  • Pahimmillaan projekti menee plörinäksi näistä syistä ja yrittäjää kokee epäonnistuneensa, laittaa Wolt-repun selkään ja lähtee tienaamaan velkoja pois. Ei musta ole yrittäjäksi hän toteaa MIKÄ on potaskaa. Lähestymistapa on vaan ollut väärä!

Sitten huomataan, että palvelu ei itseasiassa ole sitä mistä kohdeyleisö haluaa maksaa. Tai kyseinen markkina on jo niin saturoitunut, että markkinaa on vaikea enää penetroida tarvittavalla tasolla. Kassa kuivuu kokoon.

Itse tein ihan saman virheen!

Ensimmäisessä start upissani olimme investoinut yli 50 000 dollaria nettisivuihin, kurssialustaan, kuvauksiin yms, tuossa vaiheessa turhaan.  Aloimme vasta 18 kuukauden valmistelun jälkeen miettimään myyntiä ja markkinointia. Tämä oli todella suuri virhe!

Ja voin sanoa rehellisesti ettei minulla ollut minkäänlaista osaamista myynnistä, markkinoinnista tai brändäyksestä ja sormi meni suuhun. Ei ollut mitään hajua miten lähteä rakentamaan kannattavaa toimintaa. 

Tämän lisäksi, koko yrityksen rakenne eli “back end” oli rakennettu niin kankeaksi että sen muokkaaminen kohdeyleisön tarpeisiin tässä vaiheessa oli aivan liian raskasta. Elementit oli koodattu alusta asti väärän hypoteesin mukaan ja sen muuttaminen olisi tuottanut kymmenien tuhansien eurojen kuluja.  

Tässä vaiheessa kun mietin taaksepäin niin sitä tulee kelattua kuinka järjetöntä toimintani oli silloin. Se on hyvä homma koska tuli maksettua kalliit ja tärkeät oppirahat.

Niin kuin Tim Ferris sanoi hyvin, mikäli ensimmäinen vedos minkä viet markkinoille EI HÄVETÄ, olet miettinyt sitä liian pitkälle…

Tehokkaampi tapa on nimeltä MVP-malli ja se menee kutakuinkin näin…

  • Yrittäjä saa vision / idean business-mallista
  • Hän miettii tätä kysymystä: Mikä olisi pienin mahdollinen testi minkä voisin tehdä markkinoille ja testata konseptia? Tätä kutsutaan myös MVP-malliksi (Minimum Viable Product)
  • Hän testaa MVP-mallin visiostaan 0€ tai hyvin minimi kustannuksilla ja katsoo miten se resonoi kohdeyleisön kanssa. Hän testaa hypoteesia ennen kuin laittaa siihen kaikki peliin!
  • Testin jälkeen hän analysoi datan. Mikäli sille oli kysyntää voidaan mennä seuraavaan vaiheeseen testausta. Mikäli taas ei, mietitään koko kulma uudestaan ennen kuin on käytetty euroja ja kuukausia hukkaan.
  • Parhaimmassa tapauksessa testi tuottaa tulosta ja usko nousee että hei tämähän voisi  toimia!

Annan kaksi esimerkkiä, miten olen viime aikoina itse käyttänyt tätä mallia.

Lean in Five Weeks -nettivalmennuksen perustaminen 2014

Kun perustin ensimmäisen nettivalmennuksen Suomeen vuonna 2014 niin tällä kertaa en toistanut samaa virhettäni yllä kertomastani esimerkistä. Tämän sijasta toimin näin. Rakensin Word pressin päälle simppelin länderin (=laskeutumissivun) jossa kerroin tulevan nettivalmennuksen hyödyt, mitä tulee tapahtumaan ja mitä tuloksia lupaan.

Laitoin valmennuksen myyntiin viikoksi ja katsoin miten se resonoi. Ajoin pienellä budjetilla mainontaa Googlesta ja Facebookista ja käytin Some- kanavoita hyväkseni markkinoinnissa.

Huom. Tässä vaiheessa itse valmennusta ei oltu vielä rakennettu. Eli ensin testasin sen kyvyn myydä ennen kuin rakennan mitään.

Otin tavoitteeksi 30 myyntiä eli jos tulisi 30 tai enemmän myyntiä hinnalla 79€ rakentaisin valmennuksen. Mikäli tulisi vähemmän, palauttaisin rahat ostajille ja sanoisin, että emme valitettavasti pysty toteuttamaan valmennusta vielä.

Sain 45 osallistujaa viikossa eli myyntiä tuli 45 x 79 = 3555€

Tämä ylitti tavoitteen, joten käytin 2000€ valmennukseen rakentamiseen. Eli toisin sanoen en käyttänyt euroakaan omaa rahaa valmennuksen rakentamiseen. 

USA markkinan testaaminen

Toinen esimerkki liittyy USA markkinan testaamiseen jota tälläkin hetkellä tehdään. Saimme idean kohderyhmästä ja ongelmasta joita lähdetään ratkaisemaan. Jälleen kerran, emme rakenna mitään ennen kuin olemme validoineet ideamme.

Aloitimme klikkimainonnan Facebookissa ja saimme itseasiassa todella hyvällä noin 18c klikkihinnalla klikkejä länderille. 

Ensimmäinen testi onnistui ja klikkihinnat pysyivät alhaalla.

Mutta… testattiin pidemmälle ilmaisella 5 päivän valmennuksella. Saimme 98 klikkiä laskeutumissivulle ja arvaa kuinka monta sign uppia / osallistujaa?

Pyöreät 0.

Tämä oli todella mahtava asia, koska tämä yksinkertaisesti vahvisti sen että hypoteesimme oli väärä! Takaisin suunnittelupöydälle ja uutta matoa koukkuun..

Jos palaamme ensimmäiseen esimerkkiini jossa käytin 18kk ja yli 50 000 dollaria bisneksen rakentamiseen. Ajattele, jos en olisi ymmärtänyt tuota virhettä silloin. Tässäkin tapauksessa olisi voinut käydä sama homma. Olisimme rakentaneet valmennuksen ideani pohjalta ja käyttänee siihen X kk ja Y € ja sitten huomanneet että homma ei vedä!

Vitsi nämä ovat tärkeitä asioita ymmärtää!

Lopuksi, jos sinulla on suunnitteilla liiketoimintaa hyvinvointialalle tai olet jo projektin alkuvaiheilla viemässä sitä markkinoille, kysy itseltäsi, oletko testannut markkinaa ja ideaasi ennen kuin käytät siihen valtavan määrän aikaa ja rahaa? Mikä olisi kevyin mahdollinen MVP-malli jolla voisit ensin testata ja validoida hypoteesisi ennen rakentamista? Älä tuhlaa aikaasi ja rahojasi liian aikaisin, vaan testaa ensin kysyntää. Tämä on se viesti minkä haluan lähettää sinulle. Olen aikoinani ryssinyt projekteja juuri tämän takia kun en ymmärtänyt tätä simppeliä toimintamallia.

Inspiraatiota ja menestystä liiketoimintaasi!

Kommentoi alas mitä ajatuksia heräsi.

Tomi Kokko

P.S. Jos haluat saada lisää vinkkejä brändäyksestä, myynnistä, markkinoinnista ja ylipäänsä hyvinvointialan yrittäjänä menestymisestä, niin suosittelen liittymään Next Level -sähköpostilistalleni. Mukana on jo yli 4000 hyvinvointialan yrittäjää. Lue lisää ja liity listalle maksutta täältä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}